"O zdrawii" - "o zdrowie"
Pojęcie "zdrowie" oznacza nie tylko zdrowie fizyczne. To także samopoczucie duchowe. I jeśli modlimy się o zdrowie człowieka, który zrobił wiele złego i nie czuje winy, skruchy, to nie znaczy to, że prosimy o to by on i w dalszym swoim życiu dzięki takim występkom czuł się dobrze. Nie. My modlimy się do Boga, żeby on zmienił swoje postępowanie, żeby żył w harmonii z Bogiem, z Cerkwią, z rodziną i społeczeństwem.
Na takiej karteczce możemy wpisać wszystkich, komu życzymy zdrowia, zbawienia i bożego błogosławieństwa.
Cerkiew naucza, że każdy z nas powinien modlić się nie tylko za siebie ale i za innych: Wyznawajcie zatem sobie nawzajem grzechy, módlcie się jeden za drugiego, byście odzyskali zdrowie. Wielką moc posiada wytrwała modlitwa sprawiedliwego - (List Jakuba 5:16)
Powinniśmy pamiętać o modlitwie za metropolitę, arcybiskupów i biskupów. Módlmy się za naszego ojca duchowego, batiuszkę, który prowadzi nas w duchowym życiu. Piszmy imiona rodziców, swoje imię, członków rodziny. Każdy powinien modlić się o zdrowie swojej rodziny: A jeśli kto nie dba o swoich, a zwłaszcza o domowników, wyparł się wiary i gorszy jest od niewierzącego - (1 List do Tymoteusza 5:8).
Tak powinien postępować prawdziwy chrześcijanin i tak uczy Ewangelia: Zalecam więc przede wszystkim, by prośby, modlitwy, wspólne błagania, dziękczynienia odprawiane były za wszystkich ludzi: za królów i za wszystkich sprawujących władze, abyśmy mogli prowadzić życie ciche i spokojne z całą pobożnością i godnością. Jest to bowiem rzecz dobra i miła w oczach Zbawiciela naszego, Boga, który pragnie, by wszyscy ludzie zostali zbawieni i doszli do poznania prawdy - (1 List do Tymoteusza 2:1-4).
Gdy wpiszemy imiona rodziców i rodziny możemy wpisać imiona przyjaciół. W pomianniku powinny się znaleźć również imiona osób, które wyrządziły nam krzywdę, źle nam życzą. Tak mówią przykazania boskie - A Ja wam powiadam: Miłujcie waszych nieprzyjaciół i módlcie się za tych, którzy was prześladują - (Mt. 5:44).
Modlitwa za wrogów to trudna modlitwa. Musimy przezwyciężyć w sobie złe nastawienie do naszych nieprzyjaciół i pomimo tego, że oni czynią w stosunku do nas zło, my módlmy się o ich zbawienie. Taki przykład dał nam Chrystus, który również modlił się za swoich wrogów.
"O upokojenii" - "o pokój dusz umarłych"
Na kartce tak zatytułowanej piszemy imiona zmarłych: członków rodziny, znajomych, wszystkich, którzy byli dla nas ważni.
Tak jak modlimy się o żywych, tak też powinniśmy się modlić o umarłych - i nie tylko za tych, którzy zmarli niedawno i jeszcze ich pamiętamy. Ale również za tych, którzy zmarli dawno temu i których nie znaliśmy osobiście, a byli członkami naszej rodziny lub byli nam w jakiś sposób bliscy.
Umarli, chociaż odeszli od nas i my ich nie widzimy, żyją ciągle duchowym życiem przed obliczem Boga: Bóg nie jest [Bogiem] umarłych, lecz żywych; wszyscy bowiem dla niego żyją - (Łk. 20:38).
Wierzymy, że nasi umarli przodkowie, których imion niestety, często nie pamiętamy, wstawiają się za nas przed Bogiem.
My, którzy żyjemy i umarli mamy coś, co nas łączy - to Bóg. Jeżeli bowiem żyjemy, żyjemy dla Pana; jeżeli zaś umieramy, umieramy dla Pana. I w życiu więc i w śmierci należymy do Pana. Po to bowiem Chrystus umarł i powrócił do życia, by zapanować tak nad umarłymi, jak nad żywymi - (List do Rzymian 14:8-9).
Zasady podawania zapisek / pomiannikow:
- Zapiski powinniśmy przynieść do Cerkwi i przekazać duchownemu przed rozpoczęciem Świętej Liturgii, na Proskomidii. Najlepiej gdy kartki "o zdrowie" damy wieczorem dnia poprzedniego.
- Imiona powinniśmy napisać wyraźnie, najlepiej literami drukowanymi;
- Należy pamiętać, aby zatytułować kartkę "o zdrawii" lub "o upokojenii";
- Imiona wpisujemy tak jakbyśmy odpowiadali na pytanie - "kogo?" (np. Pietra, Marfy);
- Należy poznać cerkiewną formę imion - nie Gabriel a Hawryił;
- Dziecko do lat 7 nazywamy mładieniecem (np. mładienca Pawła), a do 15 lat – otrokom lub otrokowicoj;
- Nie należy wpisywać nazwisk, tytułów naukowych, zawodów wymienianych osób;
- Dopuszcza się używanie przy imionach takich określeń jak: monacha (mnicha), monachini (mniszki), bolaszczeho (chorego), putieszestwujuszczeho (podróżującego);
- W zapiskach o upokojenii piszemy: nowoprestawlennoho (zmarłego w ciągu 40 minionych dni), prisnopamiatnych (zmarłych których rocznice śmierci wspominamy danego dnia)
Powyższy artykuł autorstwa Moniki Gościk pochodzi ze strony internetowej Parafii Prawosławnej p.w. Śww. Cyryla i Metodego w Białej Podlaskiej